® International Academy for Interior Design/Instituut voor Binnenhuisarchitectuur/IVB


Home

De modewinkel van Denny Bogaart


Denny Bogaart
Denny studeert aan de ® International Academy for Interior Design/Instituut voor Binnenhuisarchitectuur/IVB.
Onlangs volgde hij een MasterClass.



Deelnemers kiezen een eigen (praktijk) opdracht. Dat kan een specifieke stylingopdracht zijn, maar ook het ontwerpen van een huis (binnenhuisarchitectuur) of verkoopstyling. Welke opdracht er ook wordt gekozen, er wordt geoefend op een professionele presentatie.
Ook de presentatietechniek om opdrachtgever(s) te overtuigen om optimaal te scoren is een onderdeel van het trainingsprogramma. Soms wordt gekozen voor fotopresentatie, maar ook maquettes, powerpoint of (perspectief)tekeningen en collages zijn opties.
Iedere deelnemer vult zijn/haar presentatie zelf in.
Wel gaat het erom het maximale uit jezelf te halen.
Overigens is het maken van opdrachten natuurlijk niet verplicht.

Dit mailde Denny:
De MasterClass van afgelopen keer was erg leerzaam! 
Geweldig dat er hieruit excursies worden gepland. Een leuk groepje mensen en wie weet wat voor een interessante en of nuttigecontacten dit voor ons kan bieden.
Deze opdracht die voor mij erg leuk en interessant was en de erg aangename MasterClass sessie hebben mij zeker weer inspiratie gegeven!
Ik kan niet anders zeggen dan dat ik dankbaar ben en het geweldig vind dat mijn project heb mogen uitvoeren!
 
Met veel dank en een vriendelijke groet uit Assen,
 
Denny Bogaart
 
 
Omschrijving opdracht: 

Trendy damesmodezaak
 
Mijn opdracht om een trendy damesmodezaak in te richten voor een moeder en een dochter die zich richten op de doelgroep van dames tussen 24 en 40 jaar was een inspirerende en interessante ervaring.
De pijpenla van 25 meter lang en 6,40 breed moest voorzien worden van oa een toilet (toegankelijk voor klanten), een tevens klein magazijntje met een keukentje.
 
Het plannen van de inrichting is uiteraard begonnen met een plattegrond, waarbij het winkelmeubulair is aangeduid in een rode kleur, de etalage ruimten in een blauwe kleur en het overige vloer oppervlak in een gele kleur.
Deze kleuren zijn toegepast om een duidelijk overzicht te krijgen van de routing in de winkel.

Omdat de meeste mensen meestal bij het binnenkomen naar rechts lopen en dan later naar links gaan, heb ik een tafel voor in de winkel te geplaatst die de mensen ook daadwerkelijk dwingt de gepande routing te volgen. Door het meubilair zo te plaatsen wordt de consument gedwongen de winkelrouting te volgen en wordt daardoor geconfronteerd met het totale assortiment.
De winkelinrichting wordt op de wanden steeds onderbroken door te werken met maatverschillen. Hierdoor oogt de beleving veel spannender en ervaart de klant het winkelen als ’fun’.
Tevens wordt het proces van een impuls (spontaan binnenkomen) eenvoudiger omgezet in koopactie.
Vooral verlichting speelt hier een belangrijke rol. Veelal wordt de fout gemaakt dat het het lichtniveau (sterkte van licht) achterin in de winkel in verhouding vaak te laag is.
Door juist het lichtniveau
daar te verhogen treedt een zuigende werking in. Bovendien prikkelt het de nieuwsgierigheid.

Er is rekening gehouden met de ruimte van de paden, maar ook een pasruimte en het toilet, zodat de winkel ook vriendelijk is voor mindervaliden.
Een rolstoel heeft ongeveer 1,5 meter nodig om zijn draai te kunnen maken.

De sfeer of stijl van de winkel heb ik geïnspireerd op het beeld van de american diner uit de jaren 50 en 60.
Een paspop in de winkel van Marilyn Monroe, een kopie van de bekende winddress scene. Door deze pop op een plateau te plaatsen met en hieronder werkelijk een ventilator te plaatsen, kunnen de mooiste en nieuwste jurkjes getoond worden. Doordat deze echt opwaaien kan er geen oog meer omheen en zal dit kledingstuk door een ieder gezien worden.
Deze pop is tevens zo geplaatst dat deze vanaf de buitenkant van de winkel gezien wordt. Er ontstaat spanning en nieuwgierigheid die ervoor zorgen dat voorbijgangers een winkelbezoek niet zullen laten.
Marilyn Monroe, James Dean, de Pink Cadillac, een Wurlitzer Juke box en Spoetnik design plafonieres laten de 50ties en 60ties, de tijd van vernieuwing opnieuw herleven.
Mode is tenslotte elk seizoen ook weer een vernieuwing van trends, lifestyle etc.

Mijn sfeerimpressie, de torso met het lila hemd geeft een opdruk weer in de juiste sfeer van de winkel.

Een maquette van de moderne winkel in een retro en trendy jasje die de basic basis van de winkel verdoezelen en deze omtoveren tot een moderne visie op de hedendaagse vernieuwing.

Je wilt Denny mailen?
dabogaart14@hotmail.com

Mijn inspiratiebronnen waren:
De vijftiger jaren waren een rusteloze tijd. Het was het hoogtepunt van de Amerikaanse Diners (uitgesproken als Dainurs). Gebouwtjes van flitsend metaal, zo helder als de stem van Jerry Lewis met waanzinnige grote neons om het nachtelijke publiek al van verre te lokken. De 'Diner', waar men een snelle hap kon halen en die 'twenty-four hours a day' geopend was. Coca cola werd een live-style.

Het eerste colaflesje ontworpen door Raymond Loewy is tot op de dag van vandaag nog nooit overtroffen.

Wurlitzer (1955)
Veel glans, chroom, mint, zalm, zeegroen.
Eén van 's werelds beroemdste jukeboxes.

Amerika was in beweging en de 'Diner' had zowel een functie op het gebied van eten als van het sociale leven. Teenagers verzamelen zich rondom de jukebox en buiten krioelde het van de jongelui in prachtige Amerikaanse auto's. Nieuwe materialen werden toegepast, zoals neon, glasstenen, emaille, formica, chroom en skai in de kleuren: mint, rood, zalm, gebroken wit en zeegroen.

Cadillac Eldorado Convertible 1959
Het optimisme van de jaren vijftig straalt van deze auto af. Het was een ontwerp van stilist Harley Earl. Hij werd geïnspireerd door Clarence Johnson, de ontwerper van het beroemde vliegtuig de Lockheed P38.
Lengte: 610. Topsnelheid 180 km per uur.

Begin jaren zestig werd het zelf nog heftiger. Inmiddels was Kennedy gekozen tot president van Amerika. Het was het begin van grote vernieuwingen. De eerste spoetniks en kunstmanen werden het heelal ingeschoten. Dat zie je dan ook weer terug in de vormgeving van meubelen, accessoires en auto's. Grote vleugels suggereerden de snelheid en de ruimtevaart. Kauwgumballen automaten in de vorm van een raket, meubelen met fragiele onderstellen en niet te vergeten de muziek en films. Romantiek, Jukebox's, Rock and Roll, Elvis, Marilyn Monroe, tomatenketchup en steaks.


MASTERCLASS
Drie mondelinge dagen: presentatietechniek, perspectieftekenen, styling, opzetten van een eigen adviespraktijk, het binnenhalen van opdrachtgevers.
Vergoedingen, inkoopadressen interieurbranche, internet, starttips. Kortom een (aanvullende) opleiding op maat.
Opbouwen van een perfect netwerk is inclusief.
Je kiest je eigen onderwerp: interieurontwerp, styling, verkoopstyling, hotels, (mode)winkels, huizen, badkamer, maquettes, fotografie enz.
Je beslist het helemaal zelf.
De bijeenkomsten hebben steeds een interval van enkele weken.
Hierdoor krijg je de gelegenheid om de vergaarde kennis om te zetten in de praktijk.
Ook de vele informatie via een aantal besloten sites vergt de nodige tijd.
Het kost de nodige energie maar we gaan altijd voor de hoofdprijs.

LAGE STUDIEPRIJS?
® International Academy for Interior Design/Instituut voor Binnenhuisarchitectuur/IVB is door het Ministerie vrijgesteld van BTW (dat scheelt  toch 19%).
Natuurlijk kan het niet voor niets, maar je betaalt 
geen honderden euro's of nog meer. Alleen de onkosten.
Inclusief de koffie zijn de kosten slechts 135 euro voor drie dagen.

MINISTERIE VAN ONDERWIJS
CRKBO (Centraal Register Beroepsonderwijs) heeft de beroepsopleidingen van het Instituut voor Binnenhuisarchitectuur namens het Ministerie van Onderwijs (vertegenwoordigd door CPION = Centrum voor Post Initieel Onderwijs Nederland) vrijgesteld van BTW. Het Instituut voor Binnenhuisarchitectuur staat geregistreerd onder de naam ® International Academy for Interior Design.

Je wilt ook meedoen?
Stuur een mail: 
info@binnenhuisarchitectuur.nl

Terug naar naar de startpagina MasterClass