® International Academy for Interior Design/Instituut voor Binnenhuisarchitectuur/IVB


HOME


Hans Slim

WINKELARCHITECTUUR & ANDERE GEHEIMEN


Licht!

Daar gaat het om!
Verlichting!

Laat in een sobere kamer een peertje aan het plafond branden en je bent er klaar mee.
Laat in dezelfde kamer tien kaarsen branden en het vertrek oogt interessant.....


Zo is het ook in de winkelarchitectuur.
Test het zelf.

Het draait om V & V & V.

Verlichting
Vloer
Verpakking (de wanden en inrichting).

Natuurlijk gaat het ook om zaken zoals lokatie, produkten, prijsstelling, klantvriendelijkheid, bereikbaarheid enz.
Desondanks is een succesformule veel meer.
Zeker voor winkels die met succes een competitie willen aangaan met internetformules of hun eigen internetformule (toch een beetje een magische virtuele sprookjeswereld) willen ondersteunen.


Loop door een winkelstraat en het zal je opvallen dat bij heel veel winkels de (glazen) deuren uitnodigend openstaan.
Maar dan.....


Er zijn twee opties:

1.
Je gaat bewust binnen bij deze winkel omdat je een specifiek produkt nodig hebt.
Dan heb je geen trucjes nodig.

2.
Je passeert de winkel omdat je er toch langs moet.

Bij optie 2, verkoopt de winkel niets.

Dus is het de kunst om de passant naar binnen te trekken.
Een bezoeker verhoogt de kans op verkoop.

Hoe trek je belangstelling?


De etalage
Door een opvallende etalage zal de passant wellicht de winkel opmerken.
In vakkringen wordt een etalage ’kast’ genoemd.

Het moet natuurlijk wel zo zijn dat de presentatie van de etalage in relatie staat met de produkten die de winkel verkoopt.
Toch red je het hier niet mee.

Vaak kijk je bij het passeren van een winkel niet eens door de geopende deuren.

Waarom niet?
Omdat een psychologische magneet ontbreekt.
Je ervaart een donker gat.


Hoe kun je dit veranderen?

Licht werkt als een magneet.
Een veel gemaakte fout is het slecht verlichten van het achterste gedeelte van de winkel.
Probeer dit te voorkomen.
Scorende verlichting is in principe altijd indirect.


Licht werkt als een magneet.
Het moet een blikvanger zijn.
Zorg dus altijd voor heel veel licht achterin de winkel.
Natuurlijk speelt de kleur en sterkte van het licht ook een belangrijke rol.
Maar dat is al een vorm van lichttechniek.

Je wordt door het licht naar binnen gelokt.

Het eerste wat je ziet is de vloer.

Soms is dat een nietszeggend tapijt, uitgezocht om slijtage zo lang mogelijk uit te stellen.

Toch reageert een mens daar onmiddellijk op.
Het beînvloedt je stemming (emotie), m.a.w. positief of negatief.

Voorbeeld?

Loop eens langs een ICI-Paris of een soort gelijke winkel.
De opgewekte glamour van de produkten is professioneel vertaald in een bijpassende vloer.

Je loopt de winkel in.

Nog steeds werkt licht als een magneet.
De kunst is om de toevallige passant te veranderen in een actief koper.
Door goed gebruik te maken van de magneetpunten d.m.v. verlichting loopt de passant steeds verder de winkel in.
De passant wordt een potentiële klant.....

Langzaam verandert het idee van 'nieuwsgierigheid' in 'belangstelling'.


Vanzelfsprekend moeten de aangeboden produkten bij dit gevoel aansluiten.

Door een winkelstraat of passage lopen is voor iemand die belangstelling heeft voor interieur & verkooppsychologie een groot feest.

Het is onbegrijpelijk dat vele gerenommeerde zaken hier vaak niet op inspringen.

HOME

Een stukje uit het studieboek: ’Binnenhuisarchitectuur & Projecten’, onderdeel van de serie handboeken die worden gebruikt voor de opleiding ’Binnenhuisarchitectuur, Kleur & Styling’ van ® International Academy for Interior Design/Instituut voor Binnenhuisarchitectuur/IVB.

Teksten & Idee: © Hans Slim