® International Academy for Interior Design/Instituut voor Binnenhuisarchitectuur/IVB



ALLEEN RESULTAAT GELDT!


Je wilt je huis verkopen of je wordt gevraagd voor een verkoop(styling)advies?

Vanzelfsprekend zijn er een aantal zaken waar je geen enkele invloed op hebt, zoals prijs en lokatie.
Maar truc 1 is, zorg voor kijkers.
Overigens een onderdeel van het lesprogramma van de beroepsopleiding ’Verkoop & Interieurstyling’ van ® International Academy for Interior Design/Instituut voor Binnenhuisarchitectuur/IVB.
Geen kijkers geen kopers!

Maar dan......

Wat wil de kijker graag zien?
We hebben het onderzocht.
Verderop lees je alle cijfertjes.

Heel hoog scoor je met:
*
Woonkamer met niet te donkere houten vloer.
Bij voorkeur vloerdelen.
*
Een moderne inrichting.
Vintage bijvoorbeeld scoort niet.
Zie verderop de procenten.
*
Gestucte en/of gesauste wanden.

Dat zou betekenen dat een huis met zo’n interieur in een te verkopen woning over het algemeen makkelijker in de markt ligt en een grotere belangstelling trekt.

Opvallend is dat behang en tapijt nagenoeg uit de belangstelling zijn, althans bij de groep ondervraagden.
Ook opvallend is dat een houten vloer hoog scoort en een laminaatvloer nauwelijks wordt genoemd.
Wellicht betekent dit dat ‘de wens de moeder van de gedachte’ is.
Dat betekent: Dromen van een houten vloer en laminaat of kunststof (houtprint) toepassen.
Opvallend is ook dat 65% zegt zich helemaal niets van trends aan te trekken en er niet gevoelig voor is.

Kleurtjes?
In deze volgorde:
Grijs
(Antraciet) zwart
Wit
Bruin
Pastelkleuren

Het onderzoek:

1.
Hoe is het onderzoek tot stand gekomen?
Op een aantal bijeenkomsten waar ‘Wonen’ centraal stond, hebben 251 vrouwen een enqueteformulier ingevuld.
Er werden geen persoonlijke gegevens gevraagd zoals relatie, kinderen, huisdieren, woongebieden, welstand, naam enz.
De formulieren zijn allemaal in recentelijk ingevuld.

2.
Wie zijn de mensen die ondervraagd zijn?
Bijna 98% van de ondervraagde vrouwen zaten in de leeftijdsgroep van 25 tot 50 jaar. Bovendien waren ze allemaal geïnteresseerd in ‘Wonen’.
Waarom geen mannen?
Die hebben zich niet gemeld voor de bijeenkomsten.

3.
Wie heeft het onderzoek gedaan?
Het onderzoek werd gedaan door de site:
www.typischwonen.nl
Deze site is op geen enkele wijze commercieel betrokken bij de gestelde vragen.
Ook niet in de vorm van advertenties of gerichte ‘lobby’ publicaties.
Waarom een onderzoek?
Meten is weten.


De uitkomsten worden o.a. gebruikt voor IVB-lesprogramma’s. Dit zijn praktische studiesystemen voor o.a. ROC-scholen en het zogenaamde tweede kans onderwijs, toegespitst op interieur & styling.

Publicatie met bronvermelding:
www.typischwonen.nl
Resultaten
1.
Deelnemers: 251 vrouwen
Leeftijd: 25 tot 50 jaar: 98%

2.
Eigen huis 72%
Huurhuis 28%

3.
Vraag:
Als je op dit moment € 15000 zou mogen besteden dan kies je voor:
Sparen 20%
Investeren in huis 47%
Iets anders 33%


4.
Vraag:
Als je geld zou investeren in je huis dan kies je voor:
Keuken 17%
Badkamer 12%
Meubelen 21%
Vloer 7%
Anders 43%

5.
Vraag:
Als je nieuwe wandbekleding zou nemen kies je:
Behang 20%
Stucwerk 37%
Sausachtig produkt 37%
Anders 6%

6.
Vraag:
Als je een nieuwe vloer zou nemen kies je:
Natuursteen 12,5%
Gebakken tegels 7,5
Hout 65%
Tapijt 2%
Laminaat 5%
Anders 8%

7.
Welke woonstijl heeft je voorkeur?
Romantisch
Landelijk 31%
Modern 43%
Tijdloos 4%
Design
Antiek/Klassiek
English Countrystyle
Mix 15%
Vintage
Anders 7%

8.
Hou je rekening met woontrends?
Ja 35%
Nee 65%

9.
Ga je weleens naar een woonbeurs?
Ja 51%
Nee 49%

10.
Is internet een optie om meubelen te kopen?
Ja 51%
Nee 49%

11.
Heb je weleens interieurprodukten gekocht via internet?
Ja 51%
Nee 49%

12.
Wat zijn volgens jou de trendkleuren voor het interieur?
In volgorde:
Grijs
(Antraciet) zwart
Wit
Bruin
Pastelkleuren


Zijn uit het onderzoek conclusies te trekken?
A
Internet
Volgens de gegevens koopt al meer dan 50% (soms) meubelen via internet.
Opvallend is dat een gelijk aantal vrouwen ook weleens naar een meubelbeurs gaan.
Wellicht zou dat kunnen betekenen dat op een beurs een artikel wordt bekeken en beoordeeld en daarna wordt het produkt via internet besteld.

B
Het gemiddeld wensenpatroon van de ondervraagden is:
Een huis met houten vloer.
Een moderne inrichting.
Gestucte en/of gesauste wanden.
Dat zou betekenen dat een huis met zo’n interieur in een te verkopen woning over het algemeen makkelijker in de markt ligt en een grotere belangstelling trekt.

C
Bijna de helft van de ondervraagden is bereid te investeren in een huis/inrichting.

D
Opvallend is dat behang en tapijt nagenoeg uit de belangstelling is, althans bij de groep ondervraagden.
Ook opvallend is dat een houten vloer hoog scoort en een laminaatvloer nauwelijks wordt genoemd.
Wellicht betekent dit dat ‘de wens de moeder van de gedachte’ is.
Dromen van een houten vloer en laminaat (houtprint) toepassen.
Dit is een veronderstelling en kan met dit onderzoek niet worden hard gemaakt.

E
Ook opvallend is dat bepaalde woontrends als ‘vintage’, ‘design’ enz. niet worden genoemd.

F
Uit de cijfers blijkt dat 21% van de ondervraagden belangstelling hebben voor nieuwe meubelen. Ook een nieuwe keuken scoort hoog (17%).

G
Opvallend is ook dat 65% zegt zich helemaal niets van trends aan te trekken en er niet gevoelig voor is.


Met vriendelijke groet,

Hans Slim

www.typischwonen.nl
ikhouvan@typischwonen.nl
Voor meer informatie kun je vanzelfsprekend een mailtje sturen.